همه چیز درباره خرید بهترین نوع کارتریج و جوهر مخزن

راهنمای خرید بهترین کارتریج طرح و اورجینال پرینتر و دستگاه کپی

 

کارتریج چیست؟

کارتریج پرینتر، قطعه‌ای است که شامل جوهر یا پودر چاپ، مواد شیمیایی و قطعات الکترونیکی مختلف است و در پرینترها برای چاپ مستندات و تصاویر استفاده می‌شود. وظیفه اصلی کارتریج پرینتر، تامین مواد چاپ و انتقال آن به کاغذ است.

 

خرید کارتریج

 

                                                                                                          کارتریج تونر

 

انواع کارتریج:

در حالت کلی، دو نوع کارتریج پرینتر وجود دارد:

 

 

کارتریج جوهرافشان:

 

کارتریج جوهرافشان، درون آن یک سری سر پرینتر را دارد که با تولید قطرات جوهر به صورت دقیق، متناسب با متن و تصویر مورد نظر، تصویر مطلوب را بر روی کاغذ اعمال می‌کند. این سر پرینتر با استفاده از الکترودهای کوچک، قطراتی از جوهر را به کاغذ اعمال می‌کند. علاوه بر این، در ساختار داخلی کارتریج، یک مخزن نگهداری جوهر رنگی و قطعات الکترونیکی مختلف نیز وجود دارد.

 

خرید کارتریج جوهر افشان

 

 

                                                                                                  انواع کارتریج جوهر افشان

 

 

کارتریج جوهرافشان در دو نوع اصلی قابل تولید است:

 

  • کارتریج جداشونده:

در این نوع کارتریج، سر پرینتر و مخزن جوهر به صورت جداگانه قابل تعویض هستند. در این حالت، کاربر می‌تواند فقط سر پرینتر را تعویض کند و از مخزن جوهر قبلی استفاده کند یا از یک مخزن جوهر جدید استفاده کند. این نوع کارتریج، به دلیل قابلیت تعویض سریع و آسان، از قدمت بیشتری نسبت به کارتریج یکپارچه برخوردار است.

 

  • کارتریج یکپارچه:

در این نوع کارتریج، سر پرینتر و مخزن جوهر به صورت یکپارچه قابل تعویض هستند. به عبارت دیگر، در این نوع کارتریج، سر پرینتر و مخزن جوهر در یک بسته به هم پیوسته شده‌اند و برای تعویض هر دو باید کارتریج را به طور کامل تعویض کرد. این نوع کارتریج، به دلیل اینکه شامل سر پرینتر و مخزن جوهر یکپارچه است، به صرفه‌تر و کارآمدتر برای استفاده است، اما قابلیت تعویض آن کمتر است.

 

در هر دو نوع کارتریج، مخزن جوهر به دو نوع طراحی می‌شود:

 

  1. مخزن جوهر فابریک: این نوع مخزن جوهر از سوی تولید کننده پرینتر تولید و به فروش می‌رسد.
  2. مخزن جوهر اورجینال: این نوع مخزن جوهر از سوی شرکت‌های دیگری تولید می‌شود و ممکن است با کیفیت یکسان یا بهتر از مخزن جوهر فابریک باشد.

کارتریج تونر:

این نوع کارتریج پرینتربرای چاپگرهای لیزری استفاده می‌شود و درآن، پودر تونر درون یک مخزن قرار دارد که با استفاده از برق و سیستم انتقال الکترونیکی، پودر را بر روی کاغذ اعمال می‌کند.

هر کارتریج پرینتر دارای یک شماره شناسایی منحصر به فرد است که با استفاده از آن می‌توان به راحتی نوع کارتریج مورد نیاز برای هر پرینتر را شناسایی کرد. همچنین، تولید کارتریج پرینتر توسط شرکت‌های مختلفی صورت می‌گیرد و هر شرکت، کارتریج پرینتر خود را با توجه به نوع پرینتر خود، تولید می‌کند.کارتریج تونری

                                                                                      کارتریج تونر لیزری

 

 

بهترین روش ها جهت نگهداری کارتریج 

 

کارتریج جوهر افشان

کارتریج جوهرافشان از مهمترین قسمت‌های یک پرینتر است که برای رسیدن به چاپ با کیفیت، نیازمند مراقبت و توجه به خود می‌باشد. در ادامه، به چند نکته برای مراقبت از کارتریج جوهرافشان اشاره خواهیم کرد:

1.نگهداری در شرایط مناسب:  

بهترین روش برای نگهداری کارتریج جوهرافشان، نگهداری آن در شرایط مناسب است. برای مثال، کارتریج جوهرافشان باید در محیط خشک و خنک نگهداری شود. همچنین، آفتاب نباید به کارتریج جوهرافشان بخورد و باید از نور مستقیم خورشید و دمای بالا دوری شود.

2. استفاده منظم:

برای حفظ عمر کارتریج، بهتر است آن را با فاصله منظمی به کار برده و از آن در بازه‌های منظم استفاده کنید. استفاده منظم از کارتریج جوهرافشان، از خشک شدن جوهر در سر پرینتر و کاهش عمر کارتریج جلوگیری می‌کند.

3.انجام تمیز کاری:

برای نگهداری کارتریج جوهرافشان، باید از تمیزی و مراقبت مناسب آن اطمینان حاصل شود. برای این منظور، می‌توانید از پنبه و الکل استفاده کنید تا سطح خارجی کارتریج را تمیز کنید. همچنین، برای حفظ عمر سر پرینتر، باید قبل از نصب کارتریج جدید، سطح سر پرینتر را با پنبه و الکل تمیز کنید.

4. انجام تعمیرات مناسب:

در صورتی که کارتریج جوهرافشان با مشکل مواجه شود، بهتر است آن را به یک فروشگاه تعمیراتی ببرید. قبل از تعمیر کارتریج، مطمئن شوید که مخزن جوهر خالی نشده و مشکل از جای دیگری نباشد. در صورتی که برای تعمیرات به فروشگاه مراجعه می‌کنید، از فروشنده بخواهید که از قطعات اصلی و جایگزین مناسب استفاده کند و در صورت تمایل، راهنمایی‌های لازم را برای مراقبت و نگهداری کارتریج دریافت کنید. با رعایت این نکات و انجام تعمیرات مناسب، می‌توانید به طول عمر بیشتر و عملکرد بهتر کارتریج جوهرافشان خود کمک کنید و هزینه‌های بیشتری برای تعویض کارتریج جدید را کاهش دهید.

 

 

 

درآوردن کارتریج

                                                                                            نحوه تعویض کارتریج hp

 

کارتریج تونر

 

کارتریج تونر یکی از اجزای مهم یک پرینتر لیزری است و بهتر است برای بهره‌وری بهینه از آن، به درستی نگهداری شود. در زیر چند روش برای نگهداری کارتریج تونر پرینتر لیزری آورده شده است:

1.نگهداری در محل مناسب:

کارتریج تونر باید در محیط خشک و خنک نگهداری شود. بنابراین بهتر است آن را در جایی که دمای محیط کمتر از 30 درجه سانتیگراد است قرار داد.

2.جدا کردن کارتریج از پرینتر:

 اگر کارتریج تونر برای یک مدت زمان طولانی در پرینتر قرار می‌گیرد، ممکن است پودر تونر در داخل کارتریج چسبنده شود و باعث مشکلاتی شود. بنابراین بهتر است که کارتریج را از پرینتر جدا کنید.

3.جلوگیری از لرزش:

در زمان جابجایی کارتریج تونر، بهتر است از لرزش‌های شدید جلوگیری کرده و به دقت آن را جابجا کنید. در ضمن، نباید کارتریج را به قواره‌ها و اشیاء سخت و گرم نزدیک کنید.

4.پوشش دادن کارتریج:

برای حفاظت از کارتریج تونر می‌توانید از یک کاور برای پوشش آن استفاده کنید. این کاور می‌تواند از گرد و غبار و دیگر آلودگی‌های محیطی جلوگیری کند.

5.تعویض کارتریج:

 در صورتی که کارتریج تونر خالی شده است، باید به زودی تعویض شود. بیشتر کارتریج‌های تونر لیزری دارای یک شاخص سطح جریان هستند که به شما کمک می‌کند بفهمید که آیا کارتریج خالی شده یا خیر.

 

 

پرینتر و کارتریج

                                                                                            نحوه جا زدن کارتریج canon

 

در اینجا برخی از نکاتی که برای انتخاب و استفاده از کارتریج چاپگر باید در نظر داشته باشید را بررسی می‌کنیم:

 

1.سازگاری با چاپگر:

در انتخاب کارتریج چاپگر، باید اطمینان حاصل کنید که کارتریج با مدل و سازنده چاپگر شما سازگار است. بهتر است قبل از خرید، مشخصات چاپگر و کارتریج را با هم مقایسه کرده و اطمینان حاصل کنید که کارتریج مورد نظر با چاپگر شما سازگار است.

2. نوع کارتریج:

کارتریج‌های چاپگر به دو نوع جوهری و لیزری تقسیم می‌شوند. کارتریج جوهری برای چاپگرهای جوهرافشان و کارتریج لیزری برای چاپگرهای لیزری است. بنابراین، قبل از خرید کارتریج، باید مطمئن شوید که نوع کارتریج با نوع چاپگر شما سازگار است.

3. حجم جوهر:

حجم جوهر در کارتریج جوهرافشان، بسیار مهم است. به عنوان مثال، کارتریج با حجم بیشتر جوهر، به معنی چاپ بیشتر است. بنابراین، بهتر است که در خرید کارتریج، به حجم جوهر در داخل آن توجه کنید.

4. کیفیت چاپ:

کیفیت چاپ نیز باید در خرید کارتریج مد نظر باشد. برای کارتریج جوهری، میزان جوهر، نوع و کیفیت جوهر مهم است. برای کارتریج لیزری، نوع جوهر و کیفیت پودر مهم است. بنابراین، قبل از خرید کارتریج، باید به کیفیت چاپ و مدل چاپگر توجه کنید.

 

 

پر کردن مجدد در مقابل جایگزینی کارتریج چاپگر: کدام گزینه بهتر است؟

 

اگر کارتریج چاپگر شما خالی شده است، دو گزینه برای شما وجود دارد: پر کردن مجدد کارتریج با جوهر و یا جایگزینی آن با یک کارتریج جدید

در بسیاری از موارد، جایگزینی کارتریج با یک کارتریج جدید بهترین گزینه است. این روش سریعتر، آسان‌تر و به طور کلی مطمئن‌تر است. همچنین، کارتریج‌های جدید به‌طور معمول دارای کیفیت بالاتری هستند و در بلند مدت، صرفه‌جویی در هزینه‌های چاپ خواهند کرد. با این حال، در برخی موارد، پر کردن مجدد کارتریج با جوهر ممکن است مزیت‌های خود را داشته باشد. برای مثال، اگر شما از کارتریج‌های قابل شارژ استفاده می‌کنید، پر کردن مجدد کارتریج با جوهر، هزینه‌های چاپ شما را کاهش خواهد داد. همچنین، در برخی موارد، کارتریج قابلیت پر شدن مجدد دارد و می‌توانید به‌طور مکرر از آن استفاده کنید. در کل، تصمیم نهایی بر اساس شرایط شما و نوع کارتریج چاپگر شما باید گرفته شود. اگر شما تردید دارید، بهتر است با تولید کننده کارتریج یا فروشنده خود تماس بگیرید و نظر آنها را جویا شوید.

 

کارتریج جوهر افشانکارتریج جوهر افشان

 

نحوه تعویض کارتریج چگونه است ؟

تعویض کارتریج در وابستگی به نوع دستگاه چاپ و نوع کارتریج متفاوت است، اما در کلیت مراحل تعویض کارتریج به شرح زیر است:

خاموش کردن دستگاه چاپ:

قبل از هر کاری، دستگاه چاپ را خاموش کنید و منتظر بمانید تا کارتریج سرد شود.

باز کردن درب کارتریج:

برای دسترسی به کارتریج، درب آن را باز کنید. درب کارتریج معمولاً در بالای دستگاه چاپ قرار دارد و ممکن است با یک دکمه یا دکمه‌ها باز شود.

خارج کردن کارتریج:

با برداشتن کارتریج قدیمی از دستگاه، آن را از شیار کارتریج خارج کنید. برای انجام این کار، ممکن است نیاز به فشردن دکمه‌ها یا حرکت یک قفل باشد.

باز کردن بسته‌بندی کارتریج جدید:

پس از خارج کردن کارتریج قدیمی، بسته‌بندی کارتریج جدید را باز کنید. در بسته‌بندی کارتریج، ممکن است یک برچسب باشد که نشان‌دهنده نوع و مدل کارتریج است.

نصب کارتریج جدید:

کارتریج جدید را با دقت وارد شیار کارتریج دستگاه چاپ کنید. مطمئن شوید که کارتریج به طور کامل و با توجه به جهت و محل قرارگیری، در شیار قرار گرفته است.

بستن درب کارتریج:

پس از نصب کارتریج جدید، درب کارتریج را باز کنید و مطمئن شوید که کارتریج به طور صحیح قرار گرفته است.

روشن کردن دستگاه چاپ:

پس از نصب کارتریج جدید، دستگاه چاپ را روشن کنید. در صورتی که دستگاه چاپ شما دارای یک صفحه نمایش است، ممکن است این صفحه نمایش اطلاعاتی در مورد کارتریج نمایش دهد.

تنظیمات چاپ:

در صورت نیاز، تنظیمات چاپ را برای استفاده از کارتریج جدید تغییر دهید. برخی تنظیمات چاپ شامل اندازه کاغذ، نوع کاغذ و کیفیت چاپ هستند.

تمیز کردن سر کارتریج:

در برخی موارد، دستگاه چاپ ممکن است بخواهد که شما سر کارتریج را تمیز کنید. در این صورت، می توانید از یک کاغذ تمیز استفاده کنید و آن را درون دستگاه چاپ قرار دهید تا سر کارتریج تمیز شود.

تست چاپ:

پس از نصب کارتریج جدید، ممکن است نیاز باشد تا یک تست چاپ انجام دهید تا مطمئن شوید که کارتریج به درستی نصب شده است و دستگاه چاپ برای چاپ آماده است. برای انجام تست چاپ، می توانید یک صفحه چاپ کنید و مطمئن شوید که همه قسمت های آن به درستی چاپ شده است.

استفاده از دستگاه چاپ:

پس از انجام مراحل بالا، دستگاه چاپ آماده استفاده است.

 

 

کارتریج

                                                                                       نحوه تعویض جوهر کارتریج hp

 

 

بررسی آخرین پیشرفت ها در فناوری کارتریج چاپگر

صنعت چاپ در دنیای امروز با پیشرفت تکنولوژی به سرعت در حال تغییر و رشد است. فناوری کارتریج چاپگر نیز همچنین با پیشرفت تکنولوژی، بهبود یافته است. در زیر، به برخی از آخرین پیشرفت های فناوری کارتریج چاپگر اشاره می کنیم:

 

کاهش مصرف جوهر:

تولیدکنندگان کارتریج چاپگر اخیراً به سمت کاهش مصرف جوهر پرینتر پیشرفت کرده‌اند. این بهبودها عمدتاً با بهبود فرایند چاپ، کنترل بهتر جریان جوهر و استفاده از مواد باکیفیت‌تر انجام می شود.

بهبود کیفیت چاپ:

 کارتریج چاپگر جدید با امکاناتی مانند دقت بیشتر، سرعت بیشتر و تکنولوژی های پیشرفته‌تر برای پرینت از روی موبایل و تبلت، کیفیت چاپ را بهبود بخشیده است. همچنین، استفاده از رنگ های متنوع در کارتریج های چاپگر جدید، به تولید رنگ های زنده تر و جذاب تر کمک می کند.

کاهش هزینه های تعمیر:

کارتریج چاپگر جدید با استفاده از تکنولوژی های پیشرفته‌تر، بهبود پذیری و پایداری بیشتری دارد. این موضوع باعث کاهش هزینه های تعمیراتی و تعویض کارتریج می شود.

سازگاری بیشتر:

 کارتریج چاپگر جدید با سیستم عامل های مختلف سازگاری بیشتری دارد. همچنین، این کارتریج ها به راحتی قابل نصب و استفاده هستند.خرید و تعویض کارتریج

                                                                                                       انواع کارتریج جوهر افشان

اشتراک گذاری