نحوه انتخاب دوربین عکاسی در سال 2023

                                         15 راز شگفت انگیز برای انتخاب و خرید دوربین عکاسی که به شما نمی گویند!

 

15 راز شگفت انگیز برای انتخاب و خرید دوربین عکاسی که به شما نمی گویند!

 

دوربین‌های عکاسی و فیلمبرداری، جزو کالاهای لوکس و گران قیمت به شمار می‌آیند. بنابراین پیش از آن که تصمیم به انتخاب و خرید یکی از آن‌ها بگیرید، باید ابتدا بودجه خود را تعیین کنید. تعیین بودجه کار پیچیده‌ای نیست. شما باید مشخص کنید که کمترین و بیشترین مبلغی که می‌توانید خرید کنید، چقدر است. بر همین اساس، بازه‌ای از قیمت به دست می‌آورید. از آنجایی که دوربین‌های عکسبرداری و فیلمبرداری جزو کالاهای وارداتی هستند، باید قیمت‌ها را با قیمت ارز در ایران بسنجید. از اینرو اگر قصد خرید دوربین‌هایی با قیمت ۱۰۰۰ دلار و یا بیشتر را دارید، دست شما برای انتخاب و خرید باز است. اما در چنین شرایطی انتخاب از بین گزینه‌های متعدد سخت و گیج‌گننده می‌شود. اگر بازه قیمت را بین ۸۰۰ تا ۱۰۰۰ دلار فرض کنیم، می‌توانید بین چند مدل مختلف در این بازه قیمت، یکی را انتخاب کنید. نکته دیگری که باید به آن توجه کنید، محاسبه قیمت لوازم جانبی مورد‌نیاز است. انجام این کار از آن حیث حائز اهمیت است که شما می‌توانید تخصیص بودجه را به درستی انجام دهید. اینکه کلیه بودجه خود را به خرید یک بدنه دوربین بدون لنز اختصاص دهید، عملی اشتباه است. بسته به اینکه قصد دارید چه نوع از خدمات عکاسی را ارائه دهید (عکاسی صنعتی، عکاسی پرتره، عکاسی محصول و عکاسی مجالس)، نیاز به لوازم جانبی از جمله سه پایه دوربین، فلاشر خارجی، باتری اضافی و کارت حافظه نیز دارید.

 

 

دوربین فیلمبرداری و عکسبرداری canon ( کانن )

                                                               

                                                                               دوربین فیلمبرداری و عکسبرداری canon ( کانن )

 

 

خرید انواع دوربین عکاسی حرفه ای

 

پس از تعیین بودجه، گام بعدی انتخاب نوع دوربین است. ما در این بخش، ۴ نوع اصلی دوربین عکاسی را به شما معرفی می‌کنیم.

۱. دوربین‌های point and shoot

۲. دوربین‌های bridge

۳. دوربین‌های DSLR

۴. دوربین‌های mirrorless

برای آشنایی بهتر با هر یک از این گزینه‌ها، توضیحاتی کلی را راجع به هر آیتم در ادامه ارائه می‌دهیم.

 

1. دوربین‌های point and shoot

 

دوربین‌های point and shoot به دوربین‌های ببین و بگیر نیز معروفند. یعنی اینکه شما سوژه را پیدا کرده و پس از کادربندی صحیح و فوکوس بر روی آن، دکمه را می‌فشارید. به طور کلی این دوربین‌ها برای افراد مبتدی در حوزه عکاسی طراحی شده‌اند و شما بدون نیاز به داشتن دانش خاصی در این زمینه، می‌توانید تصاویری ماندگار و خاطره‌انگیز از لحظاتتان ثبت کنید. این دوربین‌ها اگرچه امکانات پیشرفته‌ای ندارند، اما از قابلیت زوم بالایی برخوردارند. دوربین‌های point and shoot دارای مدل‌های متنوعی هستند و از کامپکت‌های معمولی تا حرفه‌ای را در بر می‌گیرند. مهم‌ترین شاخصه این دوربین‌ها، داشتن حالات متنوع پیش‌فرض برای عکاسی آسان است. البته یکی از معایب این دوربین‌ها که نمی‌توان از آن چشم‌پوشی کرد، داشتن لنزهای داخلی است که قابل تعویض نیستند.

 

خرید دوربین عکاسی panasonic lumix ( پاناسونیک لومیکس )

                                                             خرید دوربین عکاسی panasonic lumix ( پاناسونیک لومیکس )

 

۲. دوربین‌های bridge

 

دوربین‌های bridge به داشتن لنزهای ثابت معروفند. شما می‌توانید با قیمتی مناسب آن را تهیه کنید و عکس‌های نیمه حرفه‌ای و معمولی را با آن ثبت نمایید. این دوربین‌ها بدنه‌ای سبک دارند و در بسیاری از خصوصیات خود، با دوربین‌های DSLR مشترکند. برای مثال بدنه دوربین‌های bridge شباهت بسیار زیادی با دوربین‌های DSLR دارد و از اینرو، بسیاری از افراد، این دو نوع دوربین عکاسی را با یکدیگر اشتباه می‌گیرند.

برخلاف دوربین‌های point and shoot، دوربین‌های bridge دارای لنزهای قابل تعویض هستند. ویژگی‌هایی همچون قابلیت زوم گسترده، دستگیره‌های بزرگتر، ارگونومی بهبود یافته و تقویت مقاومت بدنه، از بارزترین ویژگی‌های فیزیکی این نوع دوربین عکاسی است.

 

 

دوربین‌های bridge

                                                                          خرید و قیمت دوربین های bridge

 

۳. دوربین‌های DSLR

 

دوربین‌های DSLR با دکمه‌ها و لنزهای بزرگ شناخته می‌‌شوند و کیفیت تصویر فوق‌العاده‌ای را ارائه می‌دهند. واژه DSLR مخفف عبارت Digital Single Lens Reflex است. در ابتدا واژه دیجیتال در این واژه نبود و پس از اینکه دوربین‌های نسل دیجیتال وارد بازار شدند، به این عبارت افزوده شد. سینگل نیز اشاره به تک لنزی بودن این دوربین‌ها دارد. چرا که دوربین‌های نسل قدیمی از دو لنز برای زوم و کادربندی استفاده می‌کردند. اما اکنون همان تک لنز هم‌ کار زوم و هم کار کادربندی را انجام می‌دهد. واژه رفلکس نیز به دلیل ویژگی بازتابی این دوربین‌ها می‌باشد. به این معنی که نور تابیده شده به لنز تصویر سوژه را در شیشه‌ای آینه مانند منعکس می‌کند و عکاس پیش از ثبت تصویر، می‌تواند عکسی که در نهایت گرفته می‌شود را ببیند و روی زوم یا کادربندی آن فوکوس بیشتری داشته باشد. دوربین‌های DLSR محبوب‌ترین دوربین‌های موجود در بازار هستند و این موضوع به خاطر راحتی کار با آن‌ها می‌باشد. برخی از مهم‌ترین ویژگی‌های این دوربین‌های عکاسی به شرح زیر است:

     

      • عکاسی پیوسته

      • ردیابی فوکوس پیچیده

      • گجت‌های مختلف برای عکسبرداری خلاقانه

      • بدنه و قاب فوق‌العاده مقاوم

      • تطبیق پذیری با مجموعه‌ای کامل از لنزها و فلاشرهای خارجی

     

    ۴. دوربین‌های mirrorless

     

    دوربین‌های بدون آینه بدنه‌ای جمع و جور و شبیه به بدنه دوربین‌های DSLR دارند. کیفیت بالای تصویر و تطبیق‌پذیری فوق‌العاده از بارزترین ویژگی‌های این دوربین‌هاست. به همین دلیل بسیاری از عکاسان، خرید دوربین‌های بدون آینه را به دوربین‌های DSLR ترجیح می‌دهند. البته وضوح عکاسی با این دوربین‌ها، در حد عالی نیست و همه چیز به انتخاب عکاس بستگی دارد.

     

    دوربین‌های mirrorless

                                                                                       دوربین های mirrorless

     

    دوربین‌های DSLR کیفیت تصویر بهتری را نسبت به دوربین‌های بدون آینه ارائه می‌دهند ‌و البته قیمت مناسبی هم دارند. دوربین‌های بدون آینه با سطح پایه، برای افراد مبتدی بهترین گزینه است. اما اگر به دنبال عکاسی جدی هستید و محدودیت بودجه ندارید، می‌توانید دوربین‌های سطح پیشرفته‌تر از این مدل و مدل ‌DLSR را خریداری کنید. دوربین‌های سطح پیشرفته امکانات و ویژگی‌هایی دارند که ممکن است یک فرد مبتدی هیچگاه از آن‌ها استفاده نکند؛ پس بهتر است پولی هم بابت آن‌ها نپردازد و از بین مدل‌های معمولی انتخاب کند.

     

    سنسور و نحوه انتخاب آن

     

    پس از انتخاب‌ نوع دوربین، نوبت به مقایسه سنسورهای مختلف در دوربین‌های عکاسی می‌رسد. سه فاکتور کلیدی برای مقایسه میان سنسورهای مختلف وجود دارد:

     

    ۱. اندازه

    ۲. وضوح (مگاپیکسل)

    ۳. قابلیت ایزو بالا

    در ادامه این سه فاکتور را به صورت دقیق‌تر با هم بررسی می‌کنیم:

     

     

    سنسور و نحوه انتخاب آن

                                                       

                                                                                    سنسور و نحوه انتخاب آن

     

    ۱. اندازه سنسور

    هر چقدر اندازه سنسور بزرگتر باشد، تصاویری با کیفیت بهتر می‌توان گرفت. سنسورهای بزرگ انتخاب عکاسان حرفه‌ای هستند و البته باید پول بیشتری بابت آن بپردازند. بزرگترین اندازه سنسور با اصطلاح فول فریم شناخته می‌شود که به صورت محدود در بازار وجود دارد. اکثر فریم های موجود در بازار، کوچکتر از فول فریم هستند و در واقع برش داده شده‌اند. یک سنسور فول فریم، به اندازه یک نگاتیو 35 میلیمتری است. سنسورهای کوچکتری نیز وجود دارد که با نام ASP-C یا سنسورهای micro four third شناخته می‌شود. سنسورهای کوچکتر نیز در بازار وجود دارد ولی توصیه ما به شما این است که به کمتر از سنسورهای سه چهارم قانع نشوید. چرا که در این صورت، دوربین‌های کامپکت و bridge، به مراتب گزینه‌های بهتری هستند. سنسورهای بزرگتر با دوربین‌هایی با بدنه بزرگتر مطابقت دارند و برای عکسبرداری‌های حرفه‌ای مورد استفاده قرار می‌گیرند. اگر دائما در سفر هستید و‌ دوربین خود را همه جا با خود حمل می‌کنید، توصیه ما به شما خرید یک دوربین کوچک با سنسور سه چهارم است.

     

    ۲. وضوح (مگاپیکسل)

    این روزها دوربین‌هایی با وضوح یا همان مگاپیکسل بالا، در بازار لوازم صوتی و تصویری همه‌گیر شده‌اند.

    اما این همه مگاپیکسل در چه چیزی به شما کمک می کند؟ دو چیز: چاپ بزرگ و برش عرض جغرافیایی.

    سنسورهایی با اندازه بزرگتر، از وضوح بیشتری نیز برخوردارند. برای مثال دوربین‌های Nikon Z7ll و Canon EOS R5، به ترتیب با کیفیت 45 مگاپیکسل و 61 مگاپیکسل و مدل 80+ مگاپیکسلی از Canon، وضوحی به اندازه Sony a7R AV 61 دارند. هر چقدر وضوح سنسور دوربین بالاتر باشد، تصاویر با کیفیت‌تری ثبت می‌کند. اگر قصد دارید تصاویر ثبت شده را در اندازه‌های بزرگ چاپ کنید و یا روی سوژه را به اندازه دلخواه زوم کنید، نیاز به دوربینی با وضوح بالا دارید. در دوربین‌های پیشرفته، اندازه وضوح تا 80+ نیز وجود دارد. اما سنسورهایی با وضوح بالا معایبی نیز دارند.

    اول اینکه هر قدر وضوح بالاتر رود، نور تصویر کمتر می‌شود و دوم اینکه اندازه فایل حجیم شده و به فضای بیشتری برای ذخیره‌سازی نیاز دارد. اما به هر صورت اگر مایلید تصویر را با جزئیات بیشتری ثبت کنید، نیاز به یک سنسور با وضوح بالا دارید.

     

    وضوح مگاپیکسل در دوربین

                                                                                        وضوح مگاپیکسل دوربین ها

     

    ۳. قابلیت ایزو بالا

     

    دوربین‌هایی با سنسور ‌ISO 3200 و ISO 6400 تصاویری با کمترین نویز ممکن را ثبت می‌کنند. البته ثبت تصاویر با کیفیت با سنسور ISO 800 نیز قابل انجام است. اما فراموش نکنید که کیفیت تصاویر، تابعی از فناوری حسگر و البته اندازه است. چرا که سنسورهای بزرگتر، در نور کم کیفیت بالاتری را ارائه می‌دهند. تنها انواع خاصی از سنسورها وجود دارند که هم با قابلیت بالای ISO و هم در نور بالا، تصاویر با کیفیتی را ارائه می‌دهند. معمولا این نوع از سنسورها در دوربین‌های گران قیمت یافت می‌شوند. دانستن این نکته حائز اهمیت است که تشخیص قابلیت بالای ISO تنها از روی راهنمای خرید محصول امکان‌پذیر نیست و به بررسی‌های بیشتری نیاز است. بنابراین تنها به عدد درج شده در راهنما اکتفا نکنید و این قابلیت را به صورت عملی تست کنید.

     

    قابلیت ایزو

                                                                                               دوربین ها و سنسورهای آنها

     

    کیفیت لنز و نحوه انتخاب آن

     

    صرف اینکه از بهترین نوع سنسور استفاده می‌کنید، نمی‌توانید انتظار ثبت بهترین تصاویر را داشته باشید. در واقع کیفیت سنسور بستگی به لنزی دارد که از آن استفاده می‌کنید. اگر لنز شما طیف وسیعی از فوکوس را ارائه ندهد، حتی در صورت استفاده از بهترین سنسور، تصاویر شما تار خواهند شد و کیفیت بالایی ندارند. اگر قصد خرید دوربین‌های کامپکت را دارید، باید محدوده زوم آن‌ها را بررسی کنید. بنابراین بهترین سوال پیش از خرید این است:

     

    به چه میزان زوم روی سوژه نیاز دارم؟

     

    بسیاری از لنزها طیف وسیعی از زوم را ارائه می‌دهند و قابلیت عکسبرداری از سوژه‌های مختلفی را فراهم می‌کنند. مثل شکار بال زدن یک پرنده از طبیعت. لنزهای سطح پایین‌تر، دارای دامنه محدودتری از زوم هستند. بنابراین این شمایید که با توجه به نیازها و علایق‌تان، تصمیم می‌گیرید که کدام لنز را انتخاب کنید. اگر به سراغ دوربین‌های بدون آینه و DSLR می‌روید، باید حداقل یک لنز با قدرت زوم بالا داشته باشید. در غیر این صورت، قادر به ثبت عکس‌هایی با کیفیت بالا نیستید. خوشبختانه طیف متنوعی از لنزها با قدرت زوم های مختلف در بازار وجود دارد که بسته به ژانر عکاسی‌تان، می‌توانید یکی از آن‌ها را خریداری نمایید. لنزهای مختلفی برای عکاسی پرتره، عکسبرداری از خیابان و حتی حیات وحش وجود دارد و این گستردگی دست شما را برای انتخاب باز می‌گذارد. بسیاری از دوربین‌ها به عنوان کیت همراه بدنه و لنز ارائه می‌شوند. این لنزهای «کیت» اگرچه کیفیت پایین‌تری دارند، اما عکاسی با آن‌ها نتیجه‌ای رضایت‌بخش دارد. این لنزهای “کیت” معمولاً کیفیت پایین‌تری دارند اما مطمئناً می توانند نتایج خوبی داشته باشند.

     

     

    دوربین و میزان زوم آن

     

                                                                                     دوربین و میزان زوم آن

     

    برخی از لنزها به واسطه داشتن چند ویژگی متمایز، گرانتر از سایر مدل‌ها هستند:

    ۱. نور زیادی را به سوژه منعکس می‌کنند و تصاویر بسیار واضح و بدون اعوجاج تولید می کنند.

    2. برخی از آن‌ها دارای فاصله کانونی طولانی‌تر یا محدوده زوم وسیع‌تر هستند و اغلب با استانداردهای دقیق‌تر و بادوام‌تر ساخته می‌شوند.

    3. محدوده بزرگنمایی وسیع‌تری دارند و اغلب با استانداردهای دقیق‌تر و بادوام‌تری نسبت به سایر لنزها ساخته می‌شوند.

    در واقع، انتخاب یک لنز عالی اغلب به سختی انتخاب یک دوربین عالی است. با این حال، افراد مبتدی در این حوزه، بهتر است در ابتدای کار با یک لنز کیت شروع کنند و پس از اینکه در کار خود حرفه‌ای شدند، لنز خود را به لنزهای تخصصی‌تر ارتقا دهند.

     

    مقایسه دو تصویر به لحاظ شرایط محیطی و نوع دوربین عکاسی

     

    تصویری که در زیر مشاهده می‌کنید، با دوربین Nikon D5100 گرفته شده است که جزو دوربین‌های سطح پایه در سال 2013 محسوب می‌شد. لنز این دوربین، یک کیت اولیه 18-55 میلیمتری است که روی دوربین نصب شده بود. بنابراین تا اینجای کار متوجه شدیم که لنز این دوربین، جزو لیست خارق‌العاده‌ها نیست. با این حال جالب است بدانید که این تصویر با ابعاد چاپ 18 اینچ در 12 اینچ و کیفیت تصویر بالا، منتخب چاپ در تقویم WWF شد. نقل قول عکاس این بوده که:”شرایط آب و هوایی محیط عالی بود و وقتی تصویر زیر را ثبت می‌کردم، تابش نور نزدیک به ایده‌آل بود.

     

     

    تصویر منظره با دوربین nikon(نیکون)

                                                                          NIKON D5100@ 18 mm, ISO 160, 650/1, f/14

    با توجه به شرایطی که عکاس در مورد نور محیط و شرایط آب‌و‌هوایی ذکر نموده است، به این نتیجه می‌رسیم که کیفیت لنز برای عکاسی از سوژه‌های ثابت در روز، واقعاً اهمیت کمتری دارد. حتی با یک دوربین موبایل هم می‌توان این تصویر را با همین میزان کیفیت ثبت کرد. اگرچه تصاویر ثبت شده با موبایل، قابلیت چاپ در ابعاد بزرگ را ندارند، اما به لحاظ بصری، تقریباً مشابه با تصویر ثبت شده به وسیله دوربین عکاسی به نظر می‌رسند. بنابراین هنگامی که شرایط محیطی ایده‌آل باشد، نوع لنز شما خللی در فرآیند عکاسی ایجاد نمی‌کند.

     

    اما چه زمانی کیفیت لنز دوربین مهم است؟

    در مواقع زیر، کیفیت لنز و سایر لوازم دوربین از درجه اهمیت بالایی برخوردار است:

     

    لنز دوربین

                                                                               کیفیت و لنز دوربین

    1.     وقتی نور کم است؛

    به تصویر زیر نگاهی بیندازید، این عکس زمانی گرفته شده است که شرایط محیط ایده آل نبود.

     

    کیفیت تصویر و رزولوشن دوربین نیکون

                                                            25/1, f/5,6NIKON D750, @ 500 mm, ISO 3200,| دارکوب پشت خاکستری

     

     

    تصویر بالا از یک دارکوب پشت خاکستری در نور بسیار کم گرفته شده است. اما کیفیت و وضوح بالای عکس، نشان‌دهنده عملکرد بالای ISO نیکون D750 و وضوح لنز نیکون 200-500 میلیمتری f/5,6 است که با وجود شرایط کم نور، فوکوس خودکار را با دقت انجام می‌دهند.

    از مقایسه این دو عکس متوجه می‌شویم که D5100یک تصویر تقریبا ساده است که هر لنز سطح پایه می‌توانست آن را ثبت کند. از طرف دیگر، اگر از لنزی مانند Nikon 400 mm f/2,8 استفاده می‌شد، تصویری حتی به مراتب بهتر از تصویر بالا، ثبت می‌شد. بنابراین بی‌دلیل نیست که عکاسان حرفه‌ای در حاشیه بازی‌های المپیک معمولا از چنین لنزهایی استفاده می‌کنند. چرا که وضوح فوق‌العاد‌ای را در ثبت تصاویر از خود ارائه می‌دهند. همچنین باید بدانید که این لنزها، به طور قابل توجهی گران‌تر از تله فوتو هایی هستند که در بازار موجود است.

     

     

    2.   آیا به فوکوس خودکار نیاز داریم؟

     

    عملکرد فوکوس خودکار یکی از نقاط قوت برای هر دوربین یا لنز مدرنی است که می‌خواهد نظر خریداران را به خود جلب کند. برای بررسی عملکرد فوکوس خودکار، باید دو فاکتور دقت AF و سرعت AF را مورد ارزیابی قرار دهیم . برای مثال، شرایط خاصی مانند عکاسی از پرندگان در حالت پرواز وجود دارد که ما به طور کامل، به قابلیت فوکوس خودکار متکی هستیم. اکثر دوربین‌های سطح مبتدی فوکوس خودکار سریع ندارند و همچنین ممکن است قابلیت ردیابی پایین‌تری برای دنبال کردن سوژه نیز داشته باشند. شاید شما برای عکاسی از فرزندتان که در حال دویدن و بازی کردن است، نیاز به قابلیت فوکوس خودکار نداشته باشید، اما اگر قصد تصویربرداری از حیات وحش پیچیده یا عکاسی ورزشی در زیر نور کم را دارید، نیاز به داشتن لنزی با قابلیت فوکوس خودکار، بیشتر احساس می‌شود.

     

     

    3.    آیا مگاپیکسل در کیفیت تصویر اهمیت دارد؟

     

    بالا بودن مگاپیکسل لنز اگرچه به ثبت تصاویر با کیفیت کمک می‌کند، اما این همه ماجرا نیست. با توجه به نکات گفته شده ، نمی توان صرفا بر اساس میزان مگاپیکسل یک دوربین را انتخاب کرد در غیر این صورت D4، D5، D6 نیکون یا DX Mark IIIکانن مورد انتخاب کارشناسان نبود مگاپیکسل کمترین تاثیر را بر روی کیفیت تصویر دارد، حتی اگر تصویر را با ابعاد 20 در 30 اینچ چاپ کنید. درست است که پیکسل‌های بیشتر می‌تواند برش تصاویر شما را آسان‌تر کند، اما حتی با وضوح فوق‌العاده بالا، برش دادن بیش از حد به عکس توصیه نمی‌شود. بنابراین بدیهی است که شما نباید به مگاپیکسل و وضوح دوربین اهمیت زیادی بدهید.

     

    4.    آیا به دوربین پرچمدار نیاز دارید؟

     

    واقعیت این است که در بسیاری از مواقع، لوازم جانبی و گجت‌های شما برای ثبت تصاویر با کیفیت بسیار مهم است. این امر به ویژه در مورد سوژه‌های پیچیده مانند پرندگان در حال پرواز، عکاسی از ستارگان کهکشان راه شیری و ژانرهای تخصصی مانند عکاسی زیر آب صادق است. اگر قرار بر این بود که دوربین‌های سطح پایه و لنزهای کیت در هر شرایطی نتایج عالی ارائه می دادند ، هیچ کس به خرید تجهیزات حرفه‌ای و لوازم جانبی با قیمت 10 برابر بیشتر فکر نمی‌کرد.

     

    لنزهای دوربین

     

     

                                                                                         انواع لنزهای دوربین

     

    از سوی دیگر، الزاما نصب یک لنز حرفه‌ای بر روی یک دوربین پرچمدار نتایج خوبی را تضمین نمی‌کند. یادگیری نحوه استفاده از دوربین و حتی درک تجهیزات مورد نیاز در وهله اول به سال‌ها تجربه نیاز دارد.اگر این موارد را درک نکنید، شاهد هیچ تغییر قابل مشاهده‌ای در کیفیت تصویر نیستیم.

     

    بررسی امکانات اضافی برای خرید دوربین

    تا این مرحله، ما بر روی بررسی لوازم ضروری دوربین تمرکز کرده‌ایم. یعنی ویژگی‌هایی که همیشه باید قبل از انتخاب و خرید دوربین به آن‌ها فکر کنید. اما بسته به ژانرهای مورد علاقه شما برای عکاسی، ویژگی‌های اضافی زیادی وجود دارد که ارزش بررسی کردن دارد. در این بخش، چند مورد از مهم‌ترین ویژگی‌ها و امکانات اضافی را بررسی می‌کنیم که با این موارد شروع می‌شود:

     

    1.    فوکوس خودکار و سرعت ثبت بالا

    اگر می‌خواهید از صحنه ‌های اکشن، حرکات سریع ورزشی، حیات وحش و یا پرواز پرندگان عکاسی کنید، به دوربینی با فوکوس خودکار پیشرفته و سرعت عکس‌برداری مداوم بالا نیاز دارید. بنابراین باید به دنبال مدل‌هایی باشید که دارای الگوریتم‌های ردیابی پیچیده هستند (مانند فوکوس خودکار چشم انسان یا حیوان). همچنین دوربین شما باید حداقل بتواند 10+ فریم در ثانیه را ثبت کند.

     

    2.    ماندگاری

    ماندگاری از دیگر فاکتورهایی است که هنگام انتخاب و خرید دوربین باید به آن توجه کنید. اگر بیشتر اوقات در فضای منزل یا آتلیه از سوژه‌های خود عکاسی می‌کنید، شاید مقاومت و ماندگاری بدنه دوربین اهمیت چندانی برای شما نداشته باشد. اما اگر بیشتر اوقات عکاسی خود را در فضای خارج از منزل (مثلا در حیات وحش یا طبیعت) انجام می‌دهید، مقاومت بدنه دوربین را باید به عنوان فاکتوری مهم مدنظر قرار دهید.

     

    3.    ارگونومی و هندلینگ

    برخی از دوربین‌ها به لطف ویژگی‌های منحصر به فردی مانند صفحه نمایش کامل، عملکرد لمسی و قابلیت فوکوس خودکار، کار کردن با آن‌ها بسیار آسان است.

     

    ارگونومی دوربین

                                                                                            قیمت دوربین عکاسی حرفه ای

     

    در اینجا یک لیست طولانی از ویژگی‌های دیگری که بایستی قبل از خرید در مورد آن‌ها تحقیق کنید، وجود دارد که ارزش تحقیق و بررسی بیشتری دارد:

       

        • اتصال بی‌سیم به وای‌فای

        • فلاش داخلی

        • Hot shoe (برای فلاش خارجی)

        • دو اسلات کارت حافظه

        • لرزشگیر تصویر

        • پشتیبانی از فایل RAW

        • قابلیت فیلمبرداری (HD، 4 K و غیره)

        • پشتیبانی از میکروفون خارجی

        • حالتهای عکسبرداری مختلف (برای جلوه‌های خلاقانه)

        • عمر باتری

        • وزن

        • ارگونومی

      در بخش بعدی، اهمیت هر قسمت از دوربین‌های عکاسی را برای ارائه یک کار حرفه‌ای ارائه می‌دهیم.

       

      همه چیز درباره لنزها

      لنزها چشمان سیستم دوربین شما هستند. در واقع این لنزها هستند که هر چه را که می‌بینید، ثبت می‌کنند و همچنین بیشترین تاثیر را در کیفیت تصویر شما ایفا می‌کنند. در واقع عکاسان حرفه‌ای می‌دانند که باید بدنه دوربین را متناسب با لنزهای خود بخرند و نه برعکس. بسیاری از عکاسان تعداد زیادی لنز دارند که فقط یک یا دو بدنه مناسب برای استفاده از آن‌ها وجود دارد.

       

      انواع لنزهای دوربین

                                                              انواع لنزهای دوربین های عکاسی و فیلمبرداری

       

      همچنین برای عکاسان حرفه‌ای تغییر برند دشوار است و ترجیح می‌دهند تا همیشه با یک برند به خصوص بمانند. برای مثال دوربین‌های بدون آینه سونی فوکوس خودکار بهتری نسبت به دوربین‌های بدون آینه نیکون دارند. عملکرد فوکوس خودکار یکی از ویژگی‌هایی است که در عکاسی از حیات وحش مورد توجه قرار می‌گیرد. اما عکاسی که با برند نیکون شروع به کار کرده است، ترجیح می‌دهد تا نیکون این ویژگی را در نسل‌های بعدی محصولات خود ارتقا بدهد تا اینکه دوربین خود را کلا تعویض کند و یک دوربین سونی بخرد! اما چرا یک عکاس به انجام این کار مایل نیست؟ دو دلیل وجود دارد که عکاسان را مجبور می‌کند به برندهای خود پایبند باشند.

       

      1.    هدر رفتن مقدار زیادی از سرمایه

      کسی که احتمالاً تعداد زیادی لنز دارد، با فروش آن‌ها و تغییر به مارک دیگری، پول زیادی را از دست می‌دهد.

       

      2.     هدر رفتن وقت و انرژی

      همچنین عکاس باید با سیستم دکمه‌های جدید، چیدمان منو و غیره آشنا شود. مثل اینکه فردی که تا به حال با گوشی اندروید کار می‌کرده، از این به بعد گوشی آیفون بخرد و ناگزیر است که کار با دستگاه جدید را یاد بگیرد.

       

      برندهایی همچون نیکون، کانن، سونی، فوجی، پنتاکس یا پاناسونیک، جزو بهترین برندهای بازار هستند. زمانی که یکی از این برندها، امکان جدیدی را ارائه کند یا ویژگی‌های خود را ارتقا دهید، طبیعتا یک بودجه زمانی نیاز است تا سایر برندها نیز با او همگام شوند و در واقع به پای او برسند. اما در این میان منطقی نیست که شما به عنوان یک عکاس، با هر تغییر و یا هر پیشرفتی، دوربین و لوازم جانبی خود را تعویض کنید. به عنوان مثال، سونی سال‌هاست که در بازار تولید دوربین‌های بدون آینه از برندهای نیکون و کانن جلوتر بوده است، اما اکنون نیکون و کانن سرمایه‌گذاری هنگفتی روی بهبود ویژگی‌های خود کرده‌اند و خیلی زود از برند سونی سبقت می‌گیرند. ضمن اینکه در چند سال آینده، این تفاوت‌ها چشمگیر نیستند و نمی‌توان گفت که کدام برند پیشرو خواهد بود. (حتی ممکن است بسته به ژانر عکاسی مورد علاقه شما مارک‌های مختلفی برای این کار وجود داشته باشد.)

       

      کدام دوربین‌ها در آینده سرآمد هستند؟

      بدون شک آینده متعلق به دوربین‌های بدون آینه است و همه برندهای تولیدکننده نیز به وضوح در این مسیر حرکت می‌کنند. با این حال، افراد زیادی هستند که هنوز هم به دوربین‌های DSLR پایبند باشند و قیمت کاهشی آن‌ها، مهم‌ترین دلیلشان برای انجام این کار است (مخصوصاً در بازار دست دوم). حتی اگر یک دوربین DSLR را به جای یک دوربین بدون آینه انتخاب می‌کنید، حداقل اخبار مربوط به خط تولید دوربین‌های بدون آینه آن شرکت را دنبال کنید. زیرا احتمال بسیار بالایی وجود دارد که درآینده‌ای نه چندان دور بخواهید که یکی از دوربین‌های بدون آینه تولید شده از آن برند را بخرید.

       

      چه زمانی باید تجهیزات دوربین خود را ارتقاء دهیم؟

       

      برندهای مختلف، هر ماه تجهیزات و گجت های جدیدی را برای ارتقا سطح کیفی ارائه می‌کنند. البته لزومی ندارد که شما اقدام به خرید هر ارتقا از سوی سازنده بکنید. یکی از عکاسان حرفه‌ای می‌گوید:” من سال‌ها از دوربین نیکون D 7000خود راضی بودم. تنها زمانی که شروع به عکاسی از آسمان شب کردم، کیفیت تصویر را کمی ضعیف دیدم. به همین منظور، به دلیل بدست آوردن سنسور بزرگتر و عملکرد بهتر در نور کم، به سراغ Nikon D 750 رفتم.

      توجه: روزی که عکاس متوجه می‌شود تجهیزات او قادر به گرفتن عکسی که می‌خواهد نیست، مهم نیست که چه کاری انجام می‌دهید. اکنون زمان آن است که به ارتقاء تجهیزات خود فکر کنید.

       

      دوربین نو بخرم یا کارکرده؟

       

      تصمیم عاقلانه این است که برای اولین دوربین خود، به دنبال خرید یک بدنه دست دوم و استفاده شده با مشخصات قابل توجه به جای یک بدنه جدید و سطح پایه باشید. در واقع، یک بدنه دست دوم دوربین که حتی توسط تعمیرکار، تعمیر و سرویس شده است، حتی ممکن است انتخاب بهتری نسبت به یک بدنه نو ولی ضعیف باشد. همانطور که از سطح آماتور به حرفه‌ای پیشرفت می‌کنید، در نهایت چیزهای بیشتری در مورد عکاسی یاد خواهید گرفت و شروع به درک برخی از ویژگی‌های پیشرفته‌تر و امکانات بیشتر خواهید کرد. شما همچنین ایده بهتری در مورد وسایل مورد نیاز خود در آینده خواهید داشت، بنابراین بهتر است با خرید یک دوربین دست دوم پول خود را پس‌انداز کرده تا در جای صحیح آن را خرج کنید.

      فرض کنیم که شخصی می‌خواهد اولین دوربین خود را از برند نیکون، کانن یا سونی خریداری کند. ممکن است خرید تجهیزات با کیفیت بالا در نگاه اول منطقی باشد،. اما چند نفر از ما فراری را به عنوان اولین ماشین خود می‌خریم؟ پس بهتر است در این مورد و در خرید دوربین اول اینقدر حساس نباشیم.

       

      اهداف متفاوت برندهای سازنده دوربین

      در ادامه با برخی از مهم‌ترین اهداف برندهای سازنده دوربین عکاسی آشنا می‌شویم.

      1.     کانن

      دوربین کانن

      خرید دوربین عکاسی حرفه ای ارزان قیمت کانن (canon)

      بخش عمده تجارت این برند در سطح جهانی، در زمینه تولید دوربین‌های عکاسی است. به طور کلی، آن‌ها رتبه اول بازار دوربین‌های عکاسی، و جایگاه دوم را در فروش چاپگرهای عکس دارند و جزو 3 گزینه برتر برای خرید دوربین‌های فیلمبرداری از سوی خریداران معرفی شده‌اند. اولین هدف کانن ساده است:

      در بازار رو به زوال دوربین شماره یک باقی بماند و با ارتقاء پایگاه کاربران وفادار خود، جایگاهش را حفظ کند. این برند با قیمت‌گذاری منصفانه، کار کردن بر روی برند و نام تجاری خود، بازاریابی در سطح دنیا و با بکارگیری مجموعه‌ای از ابزارهای دیگر، از جایگاه برتر خود محافظت می‌کند. هدف ثانویه Canon این است که چگونه محصولات تولید شده در گروه تصویربرداری خود را ارتقا ببخشد. و اینجا نقطه تلاقی هدف دوم با هدف اول است. به عنوان مثال، به نظر می‌رسد که آن‌ها تلاش مضاعفی را در همه بخش‌های خود بکار گرفته‌اند تا سهم بیشتری از بازار را در بخش فروش دوربین‌هایی به عهده بگیرند که کمتر به آن‌ها توجه شده است: مثل دوربین‌های بدون آینه.

      کانن همچنین به سرعت قابلیت‌های ویدئویی از نوع DSLR را به خط جداگانه‌ای از دوربین‌های سینمای EOS تبدیل کرد که به آرامی در حال ساختن سهم و شهرت در بازار هستند. مشابه این کار در دوربین‌های بدون آینه انجام شده است.

      اما برند کانن نیز ضعف‌هایی هم دارد. اگرچه سرعت پیشرفت آن‌ها در جذب و ایجاد پایگاهی از مشتریان وفادار باورنکردنی است، اما گاهی اوقات این سرعت سبب می‌شود تا برخی از کارها را به درستی انجام ندهند. به عنوان مثال، کانن برای اولین بار با یک خط کامل از سنسورهای فشرده 1 اینچی ساخته شد، اما به نظر بسیاری از عکاسان حرفه‌ای، این سنسورها عملکرد چندان منطقی ندارند. همچنین نحوه نام‌گذاری و شماره‌گذاری مدل‌ها برای بسیاری از افراد، گیج کننده است. با پایین آمدن اعداد مدل‌ها، قیمت به سمت بالا می‌رود: G9X، G7X، G5X، G3X، و G1X. که نشان می‌دهد آن‌ها مهندسی را سریع‌تر از آن چیزی که می‌توانستند در جنبه بازاریابی فکر کنند، پیش بردند.

      به طور کلی، بررسی برند Canon به ما می‌گوید که آن‌ها به خوبی از پس موانعی که بر سر راهشان قرار دارد، تا به اینجای کار برآمده‌اند. این برند در سه فاکتور سهم بازار، سودآوری و رشد، نمرات بهترین، خوب و ضعیف را می‌گیرد.

       

      2.    نیکون

      دوربین نیکون (nikon)

                                                                               

                                                                                    قیمت دوربین عکاسی حرفه ای nikon

       

      هدف شرکت نیکون همیشه دنبال کردن رویکردهای منطقی و گاها غیر منطقی برای کاهش هزینه‌ها بوده است تا به لحاظ معیارهایی همچون قیمت مناسب، در صدر جدول رقابت قرار گیرد. اما با کوچک‌تر شدن بازار، به نظر می‌رسد که قیمت آن‌ها، رشد دو برابری نسبت به قبل داشته است.

      همپای برند کانن، نیکون نیز می‌خواهد همه مشتریان موجود را از طریق ارتقاء و ارائه تجهیزات جدید حفظ کند، بنابراین منتظر رشد عجیب و غریبی در تولید دوربین‌های DSLR نباشید. در واقع برند نیکون در سال‌های اخیر تلاش بسیار محدودی برای ارتقا دوربین‌های DSLR خود داشته است و بیشتر به نظر می‌رسد که یک شرکت لوازم الکترونیکی مصرفی هستند تا یک برند برتر و تولیدکننده لوازم و تجهیزات عکسبرداری! با این حال، هنوز هم دوربین‌ عکاسی بیش از نیمی از کسب‌و‌کارها نیکون هستند و احتمالاً برای مدتی هم این روال ادامه خواهد داشت. چرا که فکر کردن به یک گزینه جدیدتر، برابر است با خرج کردن میلیون‌ها پول بیشتر که اصلا به مذاق یک کارفرما چنین چیزی خوش نمی‌آید. بنابراین نیکون باید فکری به حال زوال خود در این بازار رو به پیشرفت بکند!

      بنابراین اگرچه هدف آن‌ها این است که در بازار باقی بمانند، اما واقعا تلاشی برای آن نمی‌کنند. این برند تنها دلخوش به حضور چند مدل پرطرفدار از دوربین‌های خود است که آن‌ها هم به زودی از قافله عقب می‌مانند.

       

       

      3.    سونی

       

      دوربین سونی

                                                             

                                                                                خرید دوربین عکاسی سونی(sony)

       

      با مطالعه این بخش متوجه می‌شوید که سونی برندی با عجیب‌ترین ترکیب از اهداف، در بازار دوربین‌های عکاسی است. برای مثال، وعده‌هایی در مورد پس گرفتن دو سهم بازاری که در زمان خرید KonicaMinolta داده شده است، وجود دارد که هنوز محقق نشده است. و یا اینکه انگیزه مدیر عامل آن‌ها این است که مانند برند پاناسونیک، تولید محصولاتی را که دارای معیارهای عددی مناسب برای شرکت هستند، افزایش دهد. در حالی که تنها نیاز است که خط تولید محصولات دوربین خود را از بخش حسگر شرکت متمایز کند.

       

      مدتی بعد، با تغییر سونی از A Mount به E Mount (بسیاری از آن دوربین‌های ویدیویی اکنون از E mount استفاده می‌کنند، این امر منجر به تغییر محصول عظیمی شد). تغییر به سمت تولید دوربین‌های بدون آینه قابل پیش‌بینی بود، زیرا به ساده‌سازی ساخت و کاهش هزینه‌ها در بسیاری از زمینه‌ها کمک کرد، چیزی که یک شرکت شماره سه برای رقابت با بازیکنان قوی شماره ۱ و ۲ به آن نیاز دارد. همچنین به آن‌ها یک مانت داد که می‌تواند به خوبی بین عکس و ویدیو به اشتراک گذاشته شود.

      نکته طعنه آمیز این است که، علیرغم همه جابجایی‌ها و طراحی مجدد و تکرار سریع مدل‌ها، سونی همچنان تقریباً در همان موقعیت شماره 3 قرار دارد. بنابراین، سونی یکی از پیچیده‌ترین شرکت‌هایی است که سعی در پیش‌بینی فرآیندهای بازار برای سبقت از رقیبانش دارد. آن‌ها هنوز هم به صورت دیوانه‌وار در تلاش برای یافتن محصولی هستند که دو رقیب جلویی‌شان را رد کند و جا بگذارد. این متاسفانه با یکی از اهداف دیگر آن‌ها مغایرت دارد؛زیرا برای یافتن آن محصول جدید نیاز به سرمایه‌گذاری هنگفت تحقیق و توسعه است، اما مدیریت ارشد می‌خواهد سودآوری بهتری را از کاری که انجام می‌دهد ببیند.

       

      4 .   فوجی فیلم

      هدف برند فوجی فیلم بسیار ساده است:

      ویژگی‌های دوربین‌های دیجیتال مختلف را با یکدیگر ترکیب می‌کنند تا به رسیدن به یک مدل جدید، به سودآوری بیشتری برسند. در سطوح بالاتر، به نظر می‌رسد که آنها عمدتاً این کار را درست انجام می‌دهند، اما هنوز واقعاً مدل‌های اولیه خود را اصلاح نکرده‌اند. صادقانه بگوییم، که آن‌ها تعداد زیادی محصول اصلاح نشده دارند که با توجه به شواهد، قصد بهبود آن‌ها را نیز به لحاظ ویژگی‌ها و عملکرد ندارند.

      اما خط تولید دوربین‌ها و لنزها تنها بخش کوچکی از فعالیت‌های این برند است. ساختن لنزهای جدیدتر و قوی‌تر، نقطه قوت برند فوجی فیلم است. در واقع همانجایی است که تمام رقبای خود را کنار می‌زند و حرفی برای گفتن دارد. سنسور به کار رفته در این لنزها بسیار قدرتمند بوده و از تولید لنزهای تکراری با سنسورهای برش خورده، دوری می‌کند.

       

      5.    لایکا

      دوربین لایکا

       

      خرید و راهنمای دوربین لایکا (leica)

      لایکا به ‌عنوان یک شرکت تخصصی و سطح بالا، به دنبال افزایش خط تولید خود نیست، بلکه به دنبال طراحی و تولید محصولات منحصر به فرد برای مشتریان خاص خود است. هدف آن‌ها حفظ شهرت برند با انجام کارها به روش لایکا و ترغیب آن مشتریان به خرید کالای جدید است. با بررسی بیشتر محصولات لایکا متوجه خواهید شد که ویژگی‌های M، Mono، T، SL و موارد دیگر احتمالاً همینطور خواهد ماند.

      لایکا برندی است که برای مشتریان بزرگ خود قادر به طراحی نسخه‌های ویژه‌ و سفارشی است. بنابراین هدف آن‌ها افزایش حجم فروش نیست بلکه کسب سود از طریق طراحی مدل‌های سفارشی است. اما یکی از نقص‌های برند لایکا، این است که در طراحی مدل‌های جدید، ویژگی ارگونومی به درستی رعایت نشده است.

       

      6 .   پاناسونیک

      دوربین عکسبرداری و فیلمبردای پاناسونیک lumix

      هدف این برند نیز یک چیز ساده است:

      وجود داشتن.

      چند سال پیش مدیرعامل پاناسونیک پارامترهایی را مشخص کرد که هر کسب‌و‌کاری که تحت نظر هلدینگ پاناسونیک فعالیت می‌کند، ملزم به رعایت آن است. این متد قدیمی مبتنی بر ROI است که یک مدیرعامل خوب واقعاً به آن اهمیت می‌دهد. گروه تولیدی دوربین عکاسی به زمانی احتیاج داشتند تا بتوانند خود را با قوانین وضع شده از سوی برند تطبیق بدهند.این تلاش‌ها در نهایت منجر به تولید GH4 شد که برای مدتی، گزینه بسیار خوبی برای خرید به شمار می‌آمد.

       

      نتیجه‌گیری

      امیدواریم که این مقاله به شما درک بهتری از نکاتی که هنگام خرید باید به آن‌ها دقت کنید، بدهد تا بتوانید خودتان در مورد برند و مدل تصمیم بگیرید. همیشه بهتر است قبل از خرید ابزار بدانیم به چه چیزهایی نیاز داریم، نه اینکه ابزاری را فقط به این دلیل که توسط دیگران تبلیغ و تمجید می‌شود، خریداری کنیم.

       

      اشتراک گذاری